tirsdag 28. august 2007

Linux-Dell et skritt nærmere Norge

I forrige uke ble Dell-PCer med Linux-distribusjonen Ubuntu lansert i enkelte europeiske land. Foreløpig kan vi ikke tilby dette operativsystemet i Norge, men det betyr ikke at vi ikke kommer til å lansere maskiner med et annet OS enn Windows her i landet.

Tidligere i år lanserte Dell maskiner med Ubuntu i USA, og nå lanseres Inspiron 6400N (bærbar) og Inspiron 530N (stasjonær) med forhåndsinnstallert Ubuntu Linux til Storbritannia, Frankrike og Tyskland.

I Dell Norge har vi fått mange spørsmål om Linux-maskiner, men foreløpig kan vi ikke si noe om når disse maskinene kan leveres til norske kunder. Vi vil oppdatere denne nyheten på DellDirekte så fort vi vet mer. Dette er definitivt et spennende produkt vi ønsker å tilby.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Få en slik en til Norge, og jeg og flere jeg kjenner står klare til å kjøpe. Bare pass på å annonsere det på forsiden av den norske dellsiden, i motsetning til hva de gjør i USA!

Sveinung sa...

Kunne de ha opretta ei mailingliste der de gav beskjed med ein gong de hadde ein dato? Er i prosessen med å kjøpe ei maskin (for nokon som alldri har rørt ei datamaskin før, og som eg vil skal sleppe å lære seg antivirus osv som Windows krev), men veit ikkje kor lenge eg vil vente...

Anonym sa...

Ofte er utfordingen med å få linux til å virke på bærbar PC knyttet til å finne de riktige driverene for hardware. Som en start kunne jo DELL Norge ligge ut drivere for hardwaren som brukes i de linux kompatible DELL PCene. Evt å gi lenken til DELLs egen linux wiki: http://linux.dell.com/

Anonym sa...

Jeg har ventet på at dette tilbudet skulle komme til Norge helt siden jeg leste nyheten om at Dell skulle begynne å selge maskiner med GNU/Linux. Jeg trenger veldig snart en ny bærbar, og det skulle gjerne vært en GNU/Linux-PC fra Dell, men det spørs om jeg kan vente mye lenger på et slikt tilbud.

Jeg har ikke funnet noen bærbare PC-er med GNU/Linux til salgs i Norge. Jeg har bare funnet noen få bærbare PC-er som selges uten operativsystem og skal fungere bra med GNU/Linux, og ingen av dem er optimale for min del. Ingen av PC-ene Dell selger i Norge i dag er aktuelle, siden alle sammen selges sammen med en Windows-lisens. Som tilhenger av fri programvare er dette av flere grunner uakseptabelt for meg, bl.a. fordi jeg ikke vil ha noen "Microsoft-skatt" på PC-en jeg kjøper. Det samme gjelder når jeg prøver å finne PC-er jeg kan anbefale til andre.

Hvis Dell solgte PC-er uten operativsystem i Norge, så hadde det kanskje vært mulig å finne en brukbar PC, men det beste ville vært om PC-ene også kunne leveres med GNU/Linux, slik at full maskinvarekompatibilitet ville være garantert.