onsdag 12. mars 2008

Forbrukerinspektørene, Dell og batterilevetid

I kveld viste NRKs Forbrukerinspektørene (FBI) et innslag om en Dell-kunde som fikk problemer med batteriene etter 14 måneder. Etter at saken ble diskutert mellom kunden og oss i mer enn ett år endte den opp i Forbrukertvistutvalget, som nå har slått fast at PC-batterier har en forventet levetid på minst 2 ½ år. Forbrukertvistutvalget behandler bare saker som angår forbrukere.

La meg først få gjenta det jeg sa i dagens sending: ”Dette skal ikke våre kunder oppleve, og det er leit at denne saken har tatt så lang tid.” Vi gjør vårt aller beste for at våre kunder skal få den kundestøtten de trenger, og i de fleste tilfellene er kundene våre fornøyde, også når de støter på problemer med maskinene sine.

Når det er sagt, må jeg også si at det er bra at vi nå har fått et vedtak å forholde oss til. Det har frem til nå ikke vært noen standard for hvor lang reklamasjonsrett det er på batterier, og om disse er å regne som forbruksmateriell. Dette har vi nå fått klarhet i, og et klart vedtak er positivt både for oss i Dell og resten av bransjen.

Jeg synes det er viktig å presisere at for at reklamasjonsretten skal kunne tas i bruk, må batteriene være brukt riktig i henhold til bruksanvisningen. Batterier er i rivende utvikling, noe som også gjør at vi i dag har batterier som varer betydelig lenger enn de gjorde før. Men med ny batteriteknologi endres også bruken. Om batteriene bør lades helt ut eller kontinuerlig varierer, og den eneste måten å finne riktig svar på er å benytte bruksanvisningen for det enkelte batteri .

Michael Jacobs

Adm. direktør Dell Norge

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har det samme problem med batteriet til min XPS M1330 som er 15 mnd. gammel. DELL nekter å sende meg ett nytt batteri. Dermed er innholdet i denne 'artikkel' i beste fall uriktig. Jeg vil ikke beskylde Adm.Dir. Michael Jacobs for løgn, men det ville sikkert være klokt å informere de ansatte i DELL om denne 'nye policy'. Ingen av de ansatte som jeg har snakket med har forståelse for det som Deres egen sjef forteller!